CASE STUDY: Strategia marki i identyfikacja wizualna dla FEERUM SA
W życiu wielu firm rodzinnych przychodzi chwila, w której zaczyna się ona dynamiczne rozwijać. Jest to dobry czas, aby z budowanego od podstaw przedsiębiorstwa stać się uznaną marką, która komunikuje swoją misję, konsekwentnie buduje wizerunek i zyskuje uznanie kontrahentów. Z pomocą przychodzi tutaj dwa narzędzia – strategia marki i identyfikacja wizualna. Projekt dla FEERUM SA zaliczamy do jednego z najfajniejszych wyzwań.
KROK 1: FEERUM SA – nowa strategia marki
Każde tworzenie identyfikacji wizualnej należy poprzedzić szczegółowym reserchem konkurencji, który pozwoli nam przygotować spójną strategię marki. W przypadku FEERUM SA, producenta kompleksowych zespołów suszarniczo-magazynowych, za cel postawiliśmy sobie zerwanie z wizerunkiem regionalnej firmy na rzecz budowy silnej międzynarodowej marki, która wsparłaby współpracę poza-transakcyjną oraz układy partnerskie z zagranicznymi kontrahentami. Zbadaliśmy szczegółowo całą branżę producentów silosów, zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Samej firmie zależało przede wszystkim na wzmocnieniu rozpoznawalności FEERUM w Polsce i Afryce. Celem był wzrost zainteresowania marką i działalnością firmy za granicą, a także pozyskanie sojuszników w kręgach opiniotwórczych. Pragnęliśmy pokazać markę, która promuje polską gospodarkę stawiając na jakość, rzetelność i wiarygodność.
KROK 2: FEERUM SA – identyfikacja wizualna
Poprzednie logo FEERUM SA pozycjonowało firmę jako regionalnego przedsiębiorcę. W trakcie projektowania nowej identyfikacji wizualnej założyliśmy uniwersalność znaku, jego ponadczasowość oraz możliwość skutecznego wykorzystania na rynku globalnym.
KROK 3: Przekazy na rynek polski i afrykański
Nowa strategia marki FEERUM, producenta zespołów silosowych, oparła się na przekazie „Opiekujemy się ziarnem. Najlepiej”, które zostało zaproponowane na rynek polski. Celem hasła „Your right to food” było z kolei zwrócenie uwagi na problemy z magazynowaniem zboża w Afryce i ogromny wkład FEERUM w rozwój branży rolniczej na tym kontynencie.
KROK 4: Dodatkowe elementy marki
Cała identyfikacja wizualna została uzupełniona o materiały promocyjne FEERUM, folder wizerunkowy i propozycje obrandowania, m.in. dla floty firmowej i obiektów silosowych. Wszystkie działania w tym zakresie służyły m.in. podkreśleniu zmian jakościowych firmy, związanych z rozwojem technologii produkcyjnych.
Podsumowanie
Każdy proces tworzenia identyfikacji wizualnej dla marki należy poprzedzić szczegółową analizą rynku i otoczenia. Pozwala to m.in. poznać mocne i słabe strony w aktualnym wizerunku naszego brandu i skonfrontować je z działaniami konkurentów. Sam wybór kolorów w identyfikacji wizualnej nie powinien być przypadkowy. Nie odróżnimy się przecież od konkurencji, której przekaz wizualny utrzymany jest w takiej samej kolorystyce, jak ten właściwy naszej firmie. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na największych graczy na polskim rynku telekomunikacyjnym oraz barwy, jakimi operują. Każda marka ma tutaj mocno oryginalną linię kolorystyczną.
Dobra identyfikacja wizualna zawsze jest wynikiem przemyślanej strategii marki, która zawiera wizję, misję, wartości i jej główne przekazy. Posiadanie strategii marki np. w postaci brand book’a oszczędza czas i pieniądze, a przede wszystkim ułatwia pracę twoim współpracownikom, np. projektantom czy drukarniom. Jest to po prostu instrukcja obsługi marki, która mówi o tym jak firma komunikuje się z otoczeniem i pozwala na znaczne zwiększenie wartości brandu.