Jak napisać informację dla mediów, aby opublikowały ją gazety i portale internetowe?

Informacja dla mediów: Po pierwsze – tytuł

Dobrze napisana informacja dla mediów ma ciekawy tytuł, który zauważy większość czytelników. Tytuł informacji dla mediów podlicza w dwóch, trzech słowach całą treść artykułu oraz intryguje, czyli zachęca do kliknięcia i otwarcia całego tekstu. Tytuł ten powinien być krótki i dosadny, zrozumiały i prosty, bez zbędnych udziwnień i akademickich zwrotów. Jego celem jest zaintrygowanie czytelnika gazety czy portalu internetowego.

Przykład:

Wierzbowe żniwa

Informacja dla mediów: Po drugie – lead, czyli główka

Pod nazwą „lead” kryje się streszczenie treści artykułu w formie dwóch lub trzech zdań. Lead ma zazwyczaj około 250 znaków, czyli około 4 wiersze tekstu.

Przykład:

Lubińska firma Energetyka ścięła 70 ha wierzby energetycznej ze swojej plantacji w miejscowości Ceber w gminie Kotla, w sąsiedztwie Huty Miedzi Głogów. To pierwsze wierzbowe żniwa lubińskiego przedsiębiorstwa. Biomasa zostanie sprzedana elektrowniom.

Jak widzicie, forma tego leadu jest inna niż teksty pisane na różnych portalach internetowych, które mają najczęściej formę ogólnych sformułowań. Zmuszają one czytelnika do przewijania strony coraz niżej i niżej, a w efekcie dłuższego pozostawania na danym portalu. W przypadku stron firmowych, ważne jest szybkie poinformowanie klienta/czytelnika o ofercie czy osiągnięciach firmy. Dlatego zalecane jest proste zmierzanie do celu!

Informacja dla mediów: Po trzecie – magia liczb

Nawet najbardziej banalne wydarzenie zyska na ważności, kiedy okrasimy je liczbami. Dlatego warto każdą napisaną informację uzupełnić o dane liczbowe, które uwiarygadniają cały tekst

Przykład:

Ścięta wierzba waży ponad półtora tysiąca ton i w formie tak zwanej ścinki, czyli drobno pociętych gałęzi, składowana jest w dużych pryzmach. Każda z trzech pryzm ma około 36 metrów długości, 12 metrów szerokości i 5 metrów wysokości.

Informacja dla mediów: Po czwarte – wiarygodna wypowiedź autorytetu

Informacja dla mediów bez cytatu będzie nadal informacją, ale z wypowiedzią konkretnego człowieka z imieniem, nazwiskiem oraz jego stanowiskiem w firmie stanie się zdecydowanie atrakcyjniejsza! Czytelnik chętniej przeczyta treść i zrozumie artykuł. A oto przecież chodzi. Pamiętacie długie opisy przyrody w szkolnych lekturach ciągnące się przez kilka stron? I dla porównania szybką akcję oraz proste dialogi głównych bohaterów w powieściach kryminalnych? Wielu ludzi zdecydowanie woli dialogi, czyli wypowiedzi ludzi niż nudne opisy zachodzącego słońca czy wiosennego lasu.

Dokładnie tak samo jest z pisaniem informacji dla mediów. Poza tym, cytat to prezent dla dziennikarza, który nie musi samodzielnie szukać przedstawiciela firmy chętnego do wypowiedzi. Dzięki odpowiednio napisanej informacji dla mediów dostaje on tzw. „gotowca”, a my mamy pewność, że ważna dla naszej firmy wypowiedź znajdzie się w gazecie czy na portalu internetowym.

Przykład:

– To pierwsza z planowanych ścinek. Do tej pory wycinaliśmy pielęgnacyjnie część posadzonej wierzby. Celem była poprawa jakości plantacji i uzyskanie wysokiej wydajności z hektara. Dzięki właściwie prowadzonym pracom otrzymaliśmy prawie 25 ton z ha – tłumaczy Jan Kowalski z Działu Rozwoju lubińskiej Energetyki, odpowiedzialny za działalność plantacji.

Informacja dla mediów: Po piąte – tło wydarzeń, czyli backgrounder

Tło wydarzeń, nazywane przez dziennikarzy backgrounder’em, wzmacnia ważność napisanej informacji dla mediów. Jest to opis wszystkich najważniejszych działań związanych z przekazywaną wiadomością. Dlatego jeżeli piszemy o tegorocznych żniwach wierzby, to wspominamy, od kiedy działa ta plantacja, jaką ma powierzchnię czy jaki był cel jej powstania. Jeżeli piszemy o nowym ostrzu do tokarki ECK/ NR/PL 34, to wspominamy o kolejnej już przyznanej międzynarodowej nagrodzie dla tego ostrza. Przy okazji chwalimy się także współpracą z Politechniką Wrocławską przy projektowaniu tych urządzeń, itp.

Przykład:

Plantacja wierzby energetycznej była zakładana etapami w latach 2009 – 2011. Obecnie uprawy mają powierzchnię 380 ha. Uprawa ma charakter komercyjny i badawczy. Służby ochrony środowiska lubińskiej firmy Energetyki prowadzą tam badania wykorzystania różnych odmian wierzby energetycznej do rekultywacji gleby i środowiska po użytkowaniu przez Hutę Miedzi, należącą do KGHM Polska Miedź SA. Podczas pierwszych wycinek w latach 2012 -2013 otrzymano około 750 ton drewna. W przyszłości planuje się wycinkę wierzby energetycznej na większych obszarach i wzrost ilości pozyskanej biomasy.

Czy tak napisana informacja dla mediów znajdzie uznanie redaktorów?

Poprawnie napisany artykuł ma duże szanse na opublikowanie go w gazecie czy na portalu internetowym. Jednak ostateczny sukces zależy od kilku podstawowych czynników:

^

Czy treść informacji jest interesująca dla czytelnika?

Jeżeli artykuł o wierzbie energetycznej wyślemy na portal piszący o modzie, wyląduje w koszu od razu. Jeżeli artykuł trafi na portal branży energetycznej – jest duża szansa na jego publikację.

^

Czy w tym samym czasie portal otrzymał inne ciekawsze artykuły?

Jeżeli tak, to nasza szansa na publikację maleje.

^

Jak często wysyłamy na konkretny portal nasze informacje dla mediów?

Jeżeli zbyt często, to maleje szansa na publikację.

^

Jakie mamy relacje z dziennikarzami z konkretnego portalu?

Jeżeli dobre, to szansa na publikację rośnie.

Czynników jest oczywiście o wiele i są one zmienne. Dlatego sztukę poprawnego pisania informacji dla mediów należy nieustannie ćwiczyć.