Jak dotrzeć do mediów, czyli co „się odbyło” i „miało miejsce”?
Ulubione przez wielu autorów tekstów na stronach internetowych słowo „odbyć się” jest dyżurnym tematem żartów dziennikarzy i speców od PR. Tymczasem króluje ono w zakładowych gazetkach, Intranecie czy na oficjalnych witrynach firm.
Na licznych stronach www można przeczytać, że odbyło się otwarcie nowej linii, odbyła się inauguracja nowego roku szkolnego, odbyło się odebranie nagrody w konkursie Teraz Polska, odbyło się wymagane prawem szkolenie BHP itd. Nie wiadomo skąd wzięła się niezwykła popularność tego jednego zwrotu, ale rozprzestrzeniło się ono na firmowych stronach w zakładce aktualności. Większość autorów uważa najwyraźniej, że pisząc „odbyło się” tworzy niezwykle atrakcyjną informację dla mediów. Nic bardziej błędnego!
Aby dotrzeć do mediów, czyli przebić się ze swoją informacją, trzeba przede wszystkim napisać ją poprawnie i ciekawie. Zatem jak?
Przede wszystkim zapomnijmy o słowie „odbyło się”. Wystarczy odwołać się do własnej pamięci, aby przypomnieć sobie, na jak wiele sposobów można opisać każdą sytuację. Zamiast pisać „odbyło się otwarcie nowej linii technologicznej” napiszmy „otwarto nową linię technologiczną”, albo „w ABC działa już nowa linia technologiczna”, albo „w ABC ruszyła nowa linia technologiczna”, albo „w ABC uruchomiono nową linię technologiczną”.
Możliwości zwrócenia uwagi na konkretne wydarzenie i skuteczne dotarcie do mediów jest wiele. Podobnie jak wiele jest słów zastępujących „odbyło się”. Ogromną pomocą jest internetowy słownik synonimów, który przytacza aż 58 zwrotów zastępujących owo wyrażenie. Ale tutaj również należy uważać, bo ów słownik podaje jako pierwszą propozycję ”mieć miejsce” czyli klasyczny rusycyzm zwalczany (słusznie!) przez nauczycieli polskiego.
„Mieć miejsce” stoi w naszym subiektywnym rankingu na drugim miejscu wyrażeń zakazanych, zaraz za „odbyło się”. Zatem jest to kiepski pomysł na skuteczne dotarcie do mediów.
Dlaczego twórcze i ciekawe pisanie jest ważne w firmowych informacjach? Bo nudny i banalny tekst z definicji wyląduje w koszu każdej redakcji. Zatem jak stworzyć atrakcyjny dla mediów artykuł? Przede wszystkim korzystajmy z ogromnego bogactwa języka polskiego i wielu możliwości nazywania tych samych rzeczy czy wydarzeń. Bądźmy precyzyjni w przekazywaniu danych, ale nie idźmy w nadmierne szczegóły zrozumiałe tylko dla wąskiej grupy odbiorców. Piszmy językiem prostej komunikacji, ale nie prostackiego słownictwa. Używajmy w przekazie liczb obrazujących skalę opisywanego wydarzenia i cytujmy wypowiedzi osób uwiarygadniających informację. Korzystajmy również z przypomnienia, czym zajmuje się nasza firma.
Bo nadrzędnym celem każdego tekstu w Internecie jest nieustanne budowanie pożądanego wizerunku naszej marki. Zawsze przekłada się to na wysoką pozycję rynkową i osiągane zyski firmy.